
311

Tiskovne pravde na Kranjskem v šestdesetih 
letih 19. stoletja
Tanja Žigon

Sredi septembra 1863 je ljubljanski časnik Naprej v rubriki »Važnejše 
dogodbe« objavil kratko novico, da je »[n]ajvišji sodni dvor […] potrdil, 
da mora deželni poslanec in lastnik časopisa 'Presse' v tiskarskej tožbi 

obsojeni g. Avgust Zang zarad zanemarjene pazljivosti plačati 100 gld. globe« 
(Anon 1863b). Takšne in podobne vesti niso bile nobena redkost, pravzaprav 
ravno obratno, dnevno so polnile časopisne stolpiče. Usodo dunajske Die 
Presse kot tudi usodo številnih drugih časnikov in časopisov, ki so jih v tem času 
izdajali v avstrijskem cesarstvu (Melischek in Seethaler 2005: 52–92), je delilo 
tudi časopisje na Slovenskem. Marčna revolucija je sicer za kratek čas odpravila 
preventivno cenzuro (Cvirn 2010: 18–21), prinesla večjo svobodo na področju 
tiska in posledično povzročila pravo poplavo na novo ustanovljenih časnikov, 
tudi na Slovenskem (Prijatelj 1955: 163–242; Cvirn 2010: 22; Amon in Erjavec 
2011: 84–96). A že 13. marca 1849 je bila sprejeta t. i. »postava zoper krivo rabo 
tiska«, ki je na eni strani sicer res odpravljala cenzuro in zagotavljala svobodo 
tiska, na drugi strani pa je za kršitve tiskovnega zakona in kazenske zakonodaje 
predvidela celo kazenski pregon (Cvirn 2010: 24; Zajc in Polajnar 2012: 24). 
V petdesetih in šestdesetih letih 19. stoletja so oblasti tiskovne zakone spre-
minjale, dopolnjevale in zaostrovale, kar je močno vplivalo na delo urednikov, 
tiskarjev in lastnikov listov, ki so jih tiskovne pravde mnogokrat močno udarile 
po žepu in nemalokrat zakrivile tudi dokončni zaton njihovih časopisov.

V nadaljevanju so najprej obravnavani temeljni zakoni s področja tiska, nato 
pa so predstavljeni primeri tiskovnih tožb, s katerimi so se soočili trije vidnejši 
časniki na Slovenskem, in sicer prvi slovenski politični list Naprej (1863), 
časnik za domovinske interese Triglav, ki je pisan v nemškem jeziku v Ljubljani 
izhajal med letoma 1865 in 1870, s krajšim premorom leta 1866, in liberalni 
časnik Slovenski narod (1868–1943), ki je med bralce prvič prišel aprila 1868 v 

https://doi.org/10.3986/9789610507468_15; CC BY-NC-ND 4.0



312

Tanja Žigon

Mariboru, po smrti prvega urednika Antona Tomšiča leta 1871 pa se je ured
ništvo preselilo v Ljubljano.

Tiskovna zakonodaja in drugi zakoni, vezani na izdajanje 
periodičnih publikacij

Ko je bil 27. maja 1852 sprejet novi tiskovni red, t. i. »postava za tisk« (v veljavo 
je stopil septembra istega leta), je bil ponovno uveden sistem (pred)cenzure, 
poznan iz predmarčnega obdobja, s čimer so se zadeve na časnikarskem 
področju v Habsburški monarhiji močno zaostrile. Zaradi finančnih posledic 
so bili uredniki prisiljeni k veliki previdnosti. Janez Jesenko (1884: 37) je o 
zakonu zapisal, da je »popolnem uničil prejšnjo svobodo tiska ter časopisom 
usta zamašil«, pri čemer mu je pomagal še Kazenski zakon o hudodelstvih, pre-
greških in prestopkih (Strafgesetz über Verbrechen, Vergehen und Übertretungen; 
RGBl 1852/117),1 ki je prav tako dobil cesarjevo sankcijo maja 1852. Jesenko 
ugotavlja, da je tiskovni zakon zasledoval cilj

duhu časopisov vzeti vso samostalnost, kar se mu je posrečilo s tem, da je spodkopal 
nezavisnost onim, ki so časopise spisovali in jih pred svetom zastopali. Sredstvo v to pa 
mu je bilo, da ni toliko pretil osobi, temveč najbolj časnikarskemu podjetju samemu. Zato 
je pretila dvojna kazen vsakemu prestopku: zasega posamičnih številk časopisa (§. 25 
tisk. zak.), prepoved časopisa za nekaj časa ali popolna prepoved za zmiraj (§. 22 tisk. 
zak. in §. 29 kaz. zak.); poleg tega je druga kazen pretila spisatelju članka, prestavljalcu, 
izdajatelju, uredniku, tiskarju in založniku časopisa; ta kazen zadene njih osobno svobodo 
ali pa uloženo zavarščino, katere po obsodbi več ali manj izgubi (§§. 7 in 28 kaz. zak.). 
Sodnik je vsled posamičnih odstavkov moral presojati ne le posamične izraze in stavke, 
ampak tudi o posledicah, katere bi morebiti čitatelj iz prijavljenega članka sklepal. Razne 
take mogoče posledice so mu morale biti posebna hudodelstva, o katerih je imel izreči 
svojo obsodbo. Kazenski zakonik ga je silil, da je predmetnega (objektivnega) hudodelstva 
iskal v podmetnem (subjektivnem) utisku. Kako raztegljive, kako nevarne so take določbe, 
pričajo pač najočitnejše one besede francoskega državnika (Talleyrand-Périgord): »Dajte 
mi par zapisanih besed, in pisatelja bodem spravil na vislice.« (Jesenko 1884: 37–38)

Pristojnosti nekdanjih cenzorjev so se z novimi zakoni prenesle na sodnike in 
tožilce, ki so imeli odslej v rokah škarje in platno. Razmere na področju perio-
dičnega tiska se niso bistveno izboljšale niti potem, ko je bila 27. novembra 1859 

1	 Slovenski prevodi kazenske postave iz leta 1852 so tukaj in v nadaljevanju prevzeti po 
slovenski izdaji pravnika Jakoba Kavčiča (1889: 1–190).



313

Tiskovne pravde na Kranjskem v šestdesetih letih 19. stoletja

v 53. številki Državnega zakonika (RGBl 1859/212) objavljena novela k tiskov-
nemu zakonu, ki je na načelni ravni obljubljala skorajšnje izboljšanje stanja v 
časopisni branži: tako so se odslej na primer koncesije res lahko prenašale tudi 
na dediče izdajateljev listov, a po drugi strani so bile naenkrat kompromiti-
rane in kaznive celo tiste objave, ki so se samo zdele takšne, da bi lahko koga 
užalile, kalile javni red in mir ali slabile zaupanje v vlado. Po oktobrski diplomi 
1860 in razglasitvi ustave 1861 se je začela nakazovati postopna liberalizacija 
na področju tiska. Osnutek novega tiskovnega zakona (Preß-Gesetz; RGBl 
1863/6: 145–156) je bil pripravljen in predložen v obravnavo državnemu zboru 
že leta 1861, vendar so ga obravnavali in sprejeli šele oktobra 1862, decembra 
je dobil cesarjevo sankcijo in je skupaj z novim tiskovnim procesnim redom 
(Gesetz über das Strafverfahren in Preßsachen; RGBl 1863/7: 157–161) stopil v 
veljavo šele marca 1863 (Olechowski 2006: 1509). Tako določbe represivnega 
tiskovnega zakona kot tudi procesnega reda, ki ju je dopolnjevala še novela k 
civilnemu kazenskemu in vojaškemu kazenskemu zakoniku z dne 17. decembra 
1862 (Gesetz, betreffend einige Ergänzungen des allgemeinen und des Militär-
-Strafgesetzes; RGBl 1863/8: 161–164),2 so kot Damoklejev meč visele nad izda-
jatelji, uredniki in tiskarji. Odslej so državni pravdniki lahko po uradni dolžnosti 
ukrepali pri »pregreških in prestopkih zoper varnost poštenja ali časti« (Kavčič 
1889: 176) in branili »ustavo, državni zbor in deželne zbore, vse javne uradnike, 
vojake in duhovnike, gledé na njih službena opravila pred napadi in razžaljenju 
v časnikih« (Jesenko 1884: 42–43). Zaradi takšne prakse se je razširil spekter 
prestopkov, saj so »ustavoverci neprestano rabili to dvojerezno orožje zoper 
vse časopise in časopisce, ki neso v njih rog trobili« (prav tam: 43).

Novi tiskovni zakon za obravnavo tiskovnih deliktov ni obnovil porotnih 
sodišč za tiskovne zadeve, temveč je jurisdikcijo še naprej prepuščal sodnim 
senatom pri okrožnih in deželnih sodiščih, poleg subjektivnega obtožnega 
postopka, ki je bil uperjen zoper odgovorno osebo, pa je uvajal še objektivni 
postopek, pri katerem je zadostovala že ugotovitev, da »je bilo z vsebino neke 
tiskovine storjeno kaznivo dejanje« (RGBl 1863/6; Cvirn 2010: 32–33). Nadalje 
je zakon sicer odpravil koncesije in zahteval le najavo izdajanja novega časopisa z 
vsemi potrebnimi podatki, toda v primeru, da bi bili ti napačni, sta bila za odgo-
vorno osebo zagrožena kazen od 50 do 200 gld in zapor od enega tedna do 

2	 Tudi slovenski prevodi iz tiskovnega zakona in nekaterih dopolnitev občnega in vojnega 
kazenskega zakona so tu in v nadaljevanju prevzeti po slovenski izdaji Jakoba Kavčiča 
(1889: 191–214).



314

Tanja Žigon

enega meseca. Omenjena kazen je doletela tako izdajatelja kot tudi založnika, 
urednika in tiskarja. Nadalje je bila z zakonom odpravljena (pred)cenzurna dol-
žnost in je bilo treba časopis predložiti policiji in pravdništvu šele z začetkom 
distribucije, po drugi strani pa je bilo treba za vse periodične tiske še vedno polo-
žiti varščino, ki je glede na število prebivalstva v mestu in okolici, kjer je časopis 
izhajal, znašala od 1.000 do 8.000 gld (§ 13 in 14).3 Vrtoglave vsote so bile hud 
finančni zalogaj predvsem za ekonomsko šibkejše izdajatelje časopisov. Poleg 
tega je bila v razvpitem § 38 predvidena možnost zaplembe ter celo suspenzije, 
torej zaustavitve izdajanja časopisa do treh mesecev, npr. v primeru, ko je bila za 
storjeni tiskovni delikt predvidena zaporna kazen, ki je bila daljša od pet let, ali 
pa se je časopis v enem letu dvakrat oz. trikrat znašel v postopku zaradi kazni-
vega dejanja pregreška ali prestopka. Država si je torej pri kazenskem pregonu 
opozicijskega tiska pomagala z zelo elastičnimi zakoni, s t. i. »kavčuk paragrafi« 
(Zajc in Polajnar 2012: 15) iz kazenskega zakona, med katere štejejo »razžalitev 
Veličanstva« (§ 63), »razžalitve udov cesarskega roda« (§ 64), »motenje javnega 
pokoja« (§ 65), »v nič devanje ali poniževanje naredb oblastnij in podšuntovanje 
zoper državne ali občinske oblastnije, zoper posamske organe vladarstva, zoper 
svedoke ali zavedne može« (§ 300), »draženje k sovražnosti zoper narodnosti, 
verske družbe, skupščine itd.« (§ 302) ali »javno poniževanje ali zaničevanje 
ustanov zakona, rodbine, lasti ali pohvala nezakonitih ali nenravnih dejanj« (§ 
305) (Cvirn 2010: 35; prim. tudi Kavčič 1889: 32, 115–116). Dejstvo je, da je 
država sistematično nastopala proti kakršnim koli težnjam opozicijskega tiska, 
da bi izražal dvome o preveč centralistični februarski ustavi.

Delno olajšanje je prinesla Belcredijeva vlada sredi šestdesetih let, ki je raz-
glasila tiskovno amnestijo, da ne bi po nepotrebnem ustvarjali t. i. »narodnih 
mučenikov« (Cvirn 2010: 35; Malle 1979: 118–119), torej časnikarjev, ki so 
zaradi tiskovnih pravd pristali za zapahi ali pa so jih te močno udarile po žepu, 
svoj položaj pa so nato spretno izkoristili v politične namene. Toda že menjava 
vlade leta 1867 z nastopom vnetega zagovornika dualizma, Ferdinanda grofa 
Beusta, federalistično in protidualistično usmerjenim listom ni prinesla nič 
dobrega, temveč zgolj ponovno zaostritev na področju tiskovne politike. 
Celovški Slovenec je 13. aprila 1867 v novici z naslovom »Hudi časi« potožil, da 
»ima federalistična žurnalistika v Pragi v malo tednih pričakovati več tiskarskih 
pravd, kakor celi čas pod Schmerlingom in Belcredijem« (Anon 1867).

3	 Če znesek 1.000 gld preračunamo v evre, bi to pomenilo okoli 13.600 evrov (prim. 
Historični pretvornik valut 2022).



315

Tiskovne pravde na Kranjskem v šestdesetih letih 19. stoletja

Razmere so terjale ukrepanje. Peticijo, ki je zahtevala svobodo tiska, je 23. 
julija 1867 državnemu zboru predložil eden izmed njenih podpisnikov, slo-
venski poslanec Vinko Fereri Klun (Cvirn 2010: 37). Jeseni 1868 je bila novela 
k tiskovnemu zakonu s cesarjevo sankcijo potrjena (RGBl 1868/142: 409–
411). Med drugim je določala, da odgovorni urednik svojega dela ne sme opra-
vljati le, »dokler trpi sodnijski spor ali preiskovalni zapor« (Kavčič 1889: 198), 
v primeru pa, da je odgovorni urednik zaradi svoje nepozornosti objavil nepri-
merno vsebino, je bil sam odgovoren za hudodelstvo ali pregrešek. Ugodneje 
se je spremenil § 16 kazenskega zakona v tiskovnih zadevah, ki so ga dopolnili 
s pravico pritožbe na odločitev sodišča v roku osmih dni, prav tako pa je bil v 
celoti preklican § 38 tiskovnega zakona, ki je omogočal zaplembo ali suspen-
zijo časopisa za tri mesece.

Sedemdeseta leta 19. stoletja so sprva prinesla nov in svobodnejši veter in 
pozitivno tiskovno politiko. Konservativna vlada Alfreda grofa Potockega je 
22. aprila 1870 razglasila amnestijo za vsa dotedanja tiskovna hudodelstva, 
pregrehe in prestopke, takšno politiko pa je nadaljevala tudi vlada Karla grofa 
Hohenwarta, ki je amnestijo razglasila februarja 1871. Šele liberalna vlada 
Adolpha kneza Auersperga (od 25. 11. 1871) je ponovno pričela z grobim obra-
čunavanjem, predvsem z opozicijskim tiskom na Češkem (Cvirn 2010: 39). 
Kot piše Olechowski (2006: 1513–1514), so porotna sodišča pogosto razsojala 
v prid obtožencev, kar ni bilo v skladu s pričakovanji oblasti, zato so pravdniki 
večkrat posegali po objektivnem postopku, ki je zagotavljal obdolžilno sodbo. 
Naslednji korak pa je bila sprememba kazenske zakonodaje. Z novim kazen-
skopravdnim redom z dne 23. maja 1873 (Gesetz vom 23. Mai 1873, betreffend 
die Einführung einer Strafprozeß-Ordnung) so objektivni postopek še razširili 
in zaostrili. Če pred tem kazni niso izrekali zaradi prestopkov, je novi zakon 
v § 493 pregon po uradni dolžnosti razširil na privatne prestopke, če je to 
zahteval javni interes. Prav tako je bila skorajda onemogočena pritožba, če so 
list zasegli, ostala je pravica do ugovora, a je romala le do sodišča, ki je zasego 
potrdilo, in kvečjemu še do višjega sodišča (§ 494) – večinoma neuspešno 
(Cvirn 2010: 40). Tako ne preseneča, da je Josip Jurčič decembra 1876 v pismu 
Josipu Vošnjaku tožil, da je bil v njegovem ljubljanskem Slovenskem narodu 
zaplenjen članek »Italijanizem in Avstrija«, ki ga je tržaška Edinost smela brez 
težav natisniti:

Ta članek v Trstu nij bil konfisciran, je tudi obrnjen samo proti onim Italijanom, ki iz 
Avstrije ven škilijo, vlada se niti ne omenja. A v Ljubljani je bil konficsiran, dasi sem si ga 



316

Tanja Žigon

jaz brez vse izpremembe ponatisnil. Torej kar v Trstu ne kali mir v tržaških zadevah, kar 
je tam storjeno po želji c. kr. namestnika, to je v Ljubljani kaznjivo, konfiskabel. (Jurčič 
1984: 285)

Na Kranjskem je namreč, kot piše Jurčič, veljalo mnenje deželnosodnega svet
nika Raimunda Zhubra, ki je sledil vodilu »jedes slovenische Blatt ist schon 
als solches zu konfisciren«, torej, da vsak slovenski list že sam po sebi terja 
zaplembo (Jurčič 1984: 285). Najbolj moteča je bila, kot se zdi, prav artikula-
cija kakršnih koli nacionalnih teženj, zaradi katerih so bile odločitve o konfis
kaciji velikokrat subjektivne narave. Jurčič pravi, da »take razmere popolnem 
podirajo 'rechtsgefühl' in zavest pravne varnosti in ljudstvo demoralizirajo, ki 
vidi kako iz strankarskega fanatizma sodniki iz svete justicije delajo politično 
metreso« (Jurčič 1984: 286). Številne konfiskacije v času Auerspergove vlade 
je v Slovenskem narodu najverjetneje pokomentiral kar Jurčič kot urednik. V 
kratki, sicer nepodpisani notici iz domačih logov, objavljeni 14. septembra 
1875, beremo: »Taka tiskovna svoboda je neznosna, naj se vrne cenzura, ljubša 
nam bi bila!!« (Jurčič 1875)

Slika 1. Jurčičev zapis o zaplembah Slovenskega naroda, objavljen v 208. številki Slovenskega 

naroda, 14. septembra 1875. NUK.

Razmere so se delno umirile po nastopu Taaffejeve vlade konec sedemde-
setih let, ko je število zaplemb nekoliko upadlo, a zaostrovanje stališč med 
vlado in nemško liberalno opozicijo je hitro spet poskrbelo za nov udarec 



317

Tiskovne pravde na Kranjskem v šestdesetih letih 19. stoletja

opozicijskemu tisku. Od konca sedemdesetih do začetka osemdesetih let 19. 
stoletja se je število zaplemb v monarhiji več kot potrojilo. Število zaseženih 
časnikov in časopisov je s 499 leta 1879 poskočilo na 1515 v letu 1882, višek 
konfiskacij pa je bil prvič »dosežen v času Windischgrätzove koalicijske vlade 
leta 1894, ko so sodišča potrdila 1654 zaplemb« (Cvirn 2010: 41). Konfiskacij 
je bilo nato vedno več, absolutni vrh pa je bil dosežen konec stoletja, leta 1899, 
ko so zaplenili 3408 časnikov. Šele v začetku 20. stoletja je trend zaplemb 
padel na manj kot 800 na leto, a že na predvečer velike vojne in po njenem 
izbruhu so se razmere na področju tiska ponovno občutno poslabšale in dobile 
nove, neslutene razsežnosti (gl. poglavje Petre Svoljšak v tej knjigi).

Na pogorišču tiskovnih pravd zatone prvi slovenski 
politični časnik Naprej

V začetku šestdesetih let, ko so prevladala stališča zagovornikov liberalizacije, 
so začeli brez večjih težav podeljevati koncesije novim opozicijskim časnikom 
v jezikih nenemških narodov. Kljub temu rojstvo prvega slovenskega politič-
nega lista ni potekalo brez zapletov. Kmetijske in rokodelske novice so 9. aprila 
1862 naznanile, da je Miroslav Vilhar (1818–1871) pri kranjski deželni vladi 
zaprosil za dovoljenje za izdajanje časnika Naprej (Anon 1862: 119).

Slika 2. Naznanilo o Vilharjevi nameri, da začne z izdajanjem časnika Naprej, objavljeno v 15. 

številki Bleiweisovih Novic, 9. aprila 1862, str. 119. NUK.

Vest v Novicah je bila natisnjena le nekaj dni zatem, ko je Vilhar zaprosil za 
dovoljenje, in sicer 5. aprila 1862. Tedanji deželni predsednik Karel Ullepitsch 
je Vilharjevo prošnjo posredoval ljubljanskemu policijskemu ravnateljstvu in 



318

Tanja Žigon

za mnenje o Vilharjevi nameri povprašal Leopolda Bezdeka. Ta pa o Vilharju 
ni imel povedati prav veliko lepega. V svoji oceni Vilharjeve primernosti je 
zapisal, da je Vilhar mož brez trdnega značaja, ki ga ljudje ne cenijo, četudi si 
močno prizadeva, da bi bil priljubljen, da je oster kritik in nasprotnik vlade, 
pristaš ideje o južnoslovanski državi in da se rad javno pritožuje nad Nemci, 
ki po njegovem mnenju zatirajo Slovane, predvsem pa je sebičen in nima ne 
vere ne vesti (Slodnjak 1959: 326–327). Ullepitsch ob vsem zapisanem Vil-
harjeve prošnje pravzaprav ni mogel priporočiti dunajskim odločevalcem. Kaj 
se je zgodilo, da je državni minister Anton von Schmerling (1805–1893) Vil-
harju 11. septembra 1862 vseeno odobril izdajanje Napreja, lahko le ugibamo. 
Slodnjak domneva, da je hotel biti Schmerling »glede na to, da je vladni pro-
jekt novega tiskovnega zakona odpravljal policijsko koncesijo, velikodušnejši 
kakor deželni predsednik, saj je dobro vedel, da bo lahko s strogimi odred-
bami novega zakona, zlasti z bojaznijo pred izgubo kavcije, krotil morebitne 
Vilharjeve 'prevratne' namene« (Slodnjak 1959: 328). Znesek, s katerim je 
moral Vilhar jamčiti za svoj list, je bil visok, kar 2.625 gld. Vilhar je finančno 
zagato rešil tako, da je 22. decembra 1862 deželni blagajni izročil toliko obli-
gacij zemljiške odveze, da je to ustrezalo zahtevani kavciji (Slodnjak 1959: 
328). Prva številka Napreja, ki je izhajal dvakrat na teden, je prišla med bralce v 
petek, 2. januarja 1863.

Že v začetku decembra 1862 je Vilhar na tiskanem listu, ki je bil priložen 
Novicam, napovedal, da bo njegova desna roka pri urednikovanju lista Fran 
Levstik (Slodnjak 1959: 328). To je bilo vsekakor presenečenje, saj sta si bila 
Vilhar in Levstik v tem času v laseh. Vilhar namreč Levstiku, ki je na Kalcu 
poučeval njegove otroke, ni plačal za opravljeno učiteljsko delo (Žigon 1917: 
154–160; Žigon 2019: 71–75). Kako sta moža zgladila nesoglasja in na koncu 
združila moči pri izdajanju Napreja, ni povsem jasno. Dejstvo je, da je Levstik 
postal urednik in dejansko gonilo lista, Vilhar pa je bil izdajatelj in formalno 
odgovorni urednik. »Pod razgreto Levstikovo taktirko«, kot piše Dović, je 
Naprej »deloval v nacionalističnem duhu, zagovarjal je narodne pravice in ena-
kopravnost slovenščine v uradih, cerkvi in šoli«. Ves čas pa je bil »pod drob-
nogledom policije in se že v prvem letu izhajanja resno zapletel v dolgotrajni 
tiskovni pravdi« (Dović 2021: 276). Pozno spomladi in poleti 1863 sta se Vilhar 
in Levstik namreč znašla v preiskavah zaradi dveh člankov.



319

Tiskovne pravde na Kranjskem v šestdesetih letih 19. stoletja

Slika 3. Uvodni odstavek članka o mednarodnih mejah, objavljenega v 14. številki Napreja, 17. 

februarja 1863, str. 54. NUK.

Februarja 1863 je Naprej v treh nadaljevanjih (Levstik 1959: 41–49) najprej 
natisnil prispevek z naslovom »Misli o sedanjih mednarodnih mejah«, pod 
njim pa je se je kot avtor podpisal M. P.4 Slodnjak meni, da je glavnina članka 
Levstikovo delo (Slodnjak 1959: 335; prim. Bunc 1933: 371), medtem ko je 
Ivan Prijatelj previdnejši in pravi, da se pri članku »pozna Levstikovo sode-
lovanje« (Prijatelj 1956: 396). Po Levstikovih besedah naj bi bil članek »ured
ništvu poslan iz Korošcev« (Levstik 1881: 636), kar bi morda lahko govorilo v 
prid tezi, da je bil avtor Andrej Einspieler. Ker Vilhar pred sodiščem avtorje-
vega imena nikakor ni želel razkriti, pri drugem inkriminiranem članku »Kaj 
se nekaterim zdi ravnopravnost«, objavljenim v 42. številki Napreja, 26. maja 
1863, pa je kot avtorja brez oklevanja navedel Levstika, smemo sklepati, da je 
bil inkriminirani avtor oseba, ki bi ji tiskovna pravda škodila še bolj kot Lev-
stiku (Slodnjak 1959: 335).

Pisec članka je imel pod pojmom »mednarodne meje« v mislih zastarele 
kronovinske meje, ki ločijo avstrijske narode v razne upravne dele, zagovarjal 
pa je radikalno tezo, da bi se morale teritorialne meje ujemati z etničnimi, 
torej »medjezičnimi«, kot se izrazi. Tako bi bili tudi Slovenci združeni v eno 
enoto, kar bi pospešilo napredek slovenske kulture, jezika in šolstva. Seveda 
je bila ideja sama po sebi najmanj politično nevarna in besedilo je klicalo po 

4	 Hipoteze, da bi bil to slovaropisec Maks Pleteršnik, ni mogoče potrditi. Slodnjak 
omenja še, da sta med možnimi avtorji tudi Karol Robida, profesor v Celovcu, in 
duhovnik Matija Majar-Ziljski, a ničesar od tega ni mogoče z gotovostjo dokazati 
(Slodnjak 1959: 335).



320

Tanja Žigon

ukrepanju oblasti. Vilhar je bil kot urednik skupaj s pripravnikom v Egerjevi 
tiskarni Antonom Kleinom 13. junija 1863 v skladu s § 65 kazenskega zako-
nika obtožen hudodelstva kaljenja javnega miru (Uredništvo 1863). Zoper 
sklep ljubljanskega sodišča se je najprej pritožil na graško višje sodišče in 
nato še na dunajski najvišji sodni dvor, vendar neuspešno. Zdi se, da je Vilhar 
slutil, kakšna bo njegova usoda. Konec junija 1863 je pod dopis iz Ljubljane, 
v katerem beremo, da je nemški Laibacher Zeitung odkrito napadel slovensko 
narodno druženje v Idriji – udeležil se ga je tudi ljubljanski župan Mihael 
Ambrož –, kot urednik Napreja pristavil: »Eno tiskarsko tožbo uže imamo, 
druga se nam tudi obeta, kakor govori vsa Ljubljana, zato bi si mi nikakor ne 
bili upali tako demonstrovati, kakor uradni ljubljanski list zoper Slovence« 
(Anon 1863a: 208).

Oktobra 1863 bi se pred ljubljanskim deželnim sodiščem moral nadalje-
vati postopek z izrekom sodbe. Ker pa je bil Vilhar bolehen, je najprej stekel 
postopek zaradi drugega, Levstikovega članka »Kaj se nekaterim zdi ravno-
pravnost« (Levstik 1863: 167; Levstik 1959: 100–102), objavljenega konec 
maja, v katerem je tematiziral zavrnjeno prošnjo županov ljubljanske okolice, 
da bi za uradno dopisovanje smeli uporabljati slovenščino (Prijatelj 1925).

Slika 4. Levstikov članek »Kaj se nekaterim zdi ravnopravnost«, ki je izšel v 42. številki Napreja, 

26. maja 1863. NUK.



321

Tiskovne pravde na Kranjskem v šestdesetih letih 19. stoletja

Preiskovalni sodnik Perko je zaradi članka v prvih tednih avgusta najprej zasli-
ševal Vilharja, 23. septembra 1863 pa se je lotil še Levstika, ki naj bi v članku žalil 
ljubljanskega okrajnega glavarja Janka (Johanna) Pajka, češ da je za zaprtimi 
vrati pisarne ljubljanskega okrajnega glavarstva ustrahoval župane z novimi 
davki in jim grozil s surovimi besedami. Levstik je zatrjeval, da članek vsebuje 
zgolj resnico in da ne graja nobene določene osebe, temveč vse uradnike, ki »se 
upirajo od cesarja razglašeni ravnopravnosti« (Slodnjak 1959: 337). Šlo je torej 
za tipični primer defamacijske tožbe zaradi razžalitve, kjer vsebina članka ni 
igrala tako pomembne vloge kot dejstvo, da sta se v postopku soočila pisec in 
politični veljak, ki se je v besedilu prepoznal.

Bleiweisove Novice so v 52. številki, 30. decembra 1863 (str. 424), poročale, 
da sta Vilhar in Levstik po kazenskem zakoniku zagrešila pregrešek zoper var-
nost časti ter da je bil Levstik obsojen na tri mesece zapora, Vilharju pa je bilo 
prisojeno štiri tedne zapora, 60 goldinarjev izgube na kavciji ter plačilo sodnih 
stroškov. Dodali so še, da sta obsojenca nemudoma napovedala pritožbo. Vilhar 
in Levstik sta bila potem, ko je Levstikov zagovornik Etbin Henrik Costa – 
Vilharja je sprva zagovarjal Julij pl. Wurzbach – vložil pritožbo, 15. aprila 1864 
na graškem višjem sodišču oproščena (Prijatelj 1925 215; Slodnjak 1959: 339). 
Manj sreče pa je imel Vilhar s prvo pravdo: 21. januarja 1864 je bil obsojen na 
šest tednov ječe, poostrene s postom enkrat tedensko, ter z izgubo 300 gld 
varščine. V šestih tednih zapora si je nadel »status mučenika za narodno stvar« 
(več o tem Dović 2021: 268),5 in ko so v Novicah 8. junija 1864 objavili vest, ki 
jo je prinesla graška Die Tagespost, češ da naj bi Vilhar prosil Nj. Veličanstvo za 
izredni pregled njegove prošnje, je objavo demantiral z besedami: »Jez nisem 
vložil nikakoršne prošnje za izredno revizijo pravde moje in tudi za pomilo-
stenje ne. Odločeno mi kazen od 6 tednov nastopim z mirno vestjo 4. dne t. 
m. – Živila draga mi domovina!« (Anon 1864: 189)

5	 Vilhar je za rešetkami svoj položaj spretno izrabil za lastno promocijo. V zaporu ga 
je fotografiral sojetnik Ferdinand Bognar, Vilhar pa je slike »narodnega mučenika« s 
pomočjo znancev tihotapil v mesto, kjer so jih v čitalnici prodajali. Ko je to prišlo na 
ušesa policiji, so se vpleteni znašli v novi tiskovni pravdi in bili decembra 1864 obso-
jeni na manjše denarne kazni, ki jih je za vse v celoti poravnal Vilhar (Dović 2020: 
268–269; Dović 2021: 277–279).



322

Tanja Žigon

Slika 5. Vilhar v zaporu na Žabjaku 1864 na fotografiji Ferdinanda Bognarja. NUK, Zbirka upo-

dobitev znanih Slovencev.

Zaradi obsodbe se je moral Vilhar 17. marca 1864 posloviti tudi od poslanskega 
mandata. Na Notranjskem so bile zato razpisane nadomestne volitve, na 
katerih je bil izvoljen slovenski kandidat Etbin Henrik Costa proti svojemu 
nemškemu tekmecu, deželnemu predsedniku baronu Janezu Nep. Schlois-
sniggu; tako je na pogorišču Napreja, katerega zadnja številka je izšla 29. sep-
tembra 1863, vzklila dragocena zmaga slovenske politike (Slodnjak 1959: 343).

Triglav, nemški časnik za domovinske interese

Po zatonu Napreja je bilo treba praznino na publicističnem polju čim prej zapol-
niti, vendar ni bilo konsenza, kako to storiti. Medtem ko so se mladoslovenci 
z Levstikom na čelu zavzemali za ustanovitev slovenskega časnika, so staroslo-
venci zagovarjali ustanovitev nemškega lista, ki bi prevzel vlogo nekakšnega 
mediatorja med nemštvom in slovenstvom na Kranjskem, saj sta »razdor in 
prepir pogosto vzrok nesporazumov«.6 Takšen časnik je januarja 1865 dejansko 
prišel med bralce (za Triglav gl. Logar 1933, Žigon 2004). Triglav, ki se je v  

6	 V nemščini so te besede (»[…] daß Zwist und Hader zumeist von Mißverständnissen 
herrühren«) zapisali v vabilu k prednaročilu Triglava (NUK, Ms 1201/IX, mapa 81).



323

Tiskovne pravde na Kranjskem v šestdesetih letih 19. stoletja

podnaslovu imenoval Zeitschrift für vaterländische Interessen in so ga izrecno 
podpirali prvaki, je v prvih treh letih zares kazal spravljivo, konservativno držo 
in ni imel težav s tiskovnimi pravdami. V četrtem letu Triglavovega izhajanja pa 
so se razmere spremenile. Že nastop Beustove vlade leta 1867 ni napovedoval 
nič dobrega. Ko pa so se temu pridružili še naraščajoča nacionalna nasprotja 
med Nemci in Slovenci na Kranjskem in ko je sodelavec Triglava leta 1868 pod 
uredništvom Petra Grassellija postal Fran Levstik, sicer tudi goreč nasprotnik 
nemškega Triglava,7 so bila vrata tiskovnim pravdam spet na široko odprta.

Peter Grasselli, tretji v vrsti urednikov Triglava, je bil hkrati lastnik in izda-
jatelj lista. Ko je Triglav 11. aprila 1868 v eni izmed vesti z Dunaja izrazil skrb, 
da spričo novih tiskovnih novel slovanskemu tisku grozi, da ga bodo začeli še 
posebej pozorno nadzirati in da bodo najbolj trpeli opozicijski listi v Cislajtaniji, 
ki jim res ni z rožicami postlano (Anon 1868b), Grasselli verjetno ni niti slutil, da 
bo prej kot čez mesec dni, 6. junija 1868, v 25. številki svojega lista objavil sporen 
članek »Unsere Deutsch-Liberalen« (Naši nemško-liberalci: Levstik 1868; Lev-
stik 1961: 44–48), s katerim si je prislužil pet tednov »gostoljubja« na Žabjaku.

Slika 6. Članek Unsere Deutsch-Liberalen, objavljen v Triglavu, 6. junija 1868, številka 25. NUK.

Sicer nepodpisani članek, za katerega je že Fran Levec 1895 ugotovil, da je 
prišel izpod Levstikovega peresa (Slodnjak 1961: 481), je bil odgovor na dopis 
iz Ljubljane z dne 26. maja 1868 z naslovom »Ein Promemoria der Deutschen 
gegen die Slovenen« [Promemorija Nemcev proti Slovencem] (Anon 1868a), 
ki ga je objavil dunajski časopis Die Presse, kakor tudi na daljši uvodnik, obja-

7	 Levstik je o tem napisal dva daljša spisa, ki ju je objavil Slodnjak (Levstik 1959: 307–
318). 



324

Tanja Žigon

vljen v istem časopisu nekaj dni pozneje, 29. maja 1868 v številki 148. V sled
njem se je uredništvo razpisalo o pretepu med člani nemškega telovadnega 
društva Turnverein, t. i. turnarji, in Slovenci na Ježici. Ko so namreč na volitvah 
v mestni svet v Ljubljani zmagali Nemci, so turnarji zmago proslavili z izzi-
valnim izletom v Mengeš. Ko so se vračali, so jih podeželski fantje pričakali na 
Ježici in jih v vsesplošnem pretepu močno zdelali.8 Levstika sta dunajski objavi 
tako razjezili, da je na papir vrgel vse, kar mu je ležalo na duši. V parodiji na 
uvodnik dunajskega lista je razkrinkal lažnivo in napihnjeno pisanje nemškega 
časopisja, ki je ločevalo med dobrimi Nemci in zlobnimi Slovenci, ter napadel 
lažni liberalizem ljubljanskega nemštva. Levstikovo jezo, ki jo je izrazil v tem 
pisanju, je drago plačal odgovorni urednik in lastnik Triglava Peter Grasselli. 
Že v 28. številki, 27. junija 1868, je Triglav sporočal, da je pred vrati tiskovna 
tožba, in v naslednjih številkah spremljal dogajanje na sodniji.9

8	 Levstik je dogajanje v slovenskih deželah, zlasti na kranjskem političnem parketu, 
analiziral v številnih člankih in dopisih, ki jih je objavljal v Slovenskem narodu in jih je 
zbral in objavil Slodnjak (Levstik 1961: 203–450).

9	 Pravdo z izrekom sodbe je 4. julija 1868 moral objaviti Triglav (»Preßprozess des 
'Triglav'«), v Levstikovem prevodu pa jo je natisnil tudi Slovenski narod v številkah 40 
in 41, 7. in 9. julija 1868 (gl. tudi Levstik 1961: 251–258). 

Slika 7. Prva stran obtožnice (Anklageschrift) z dne 23. junija 1868, ki je zaradi članka »Unsere 
Deutsch-Liberalen« bremenila Petra Grassellija (izsek). NUK, rokopisni oddelek, zapuščina Et-
bina Henrika Coste, Ms 1201/IX, dokumentacija časopisa Triglav.



325

Tiskovne pravde na Kranjskem v šestdesetih letih 19. stoletja

Obravnava proti Grasselliju, ki niti na prvem zaslišanju niti na obravnavi 
ni hotel imenovati avtorja članka in je krivdo prevzel nase, se je na deželni 
sodniji začela in končala 2. julija 1868. Sodišču je predsedoval deželni višji 
svetovalec Matavšek, poleg njega pa sta sedela svetovalca deželne sodnije 
Heinricher in Grčar. Državni tožilec in tožnik v zadevi je bil gospod pl. 
Lehmann, ki si je na vso moč prizadeval v članku najti hujskanje zoper 
nemško narodnost:

[…] članek je pripraven razdraženost višati in ima vse druge namene kakor pravične, po 
državnih zakonih utemeljene. Članek je pisan, kakor da bi bil namenjen za kak humo-
rističen list. Rodomontade, hiperbole in bombastična pisava silijo nehote na smeh. Ali 
poleg tega pa ima članek mnogo razžaljivega za nemški narod (Levstik 1961: 252).

A Lehmann Grasselliju, ki je bil sam pravnik, nekako ni bil kos. Ko ga je pred-
sedujoči pozval, naj začne svoj zagovor, se je Grasselli skliceval na § 11 kazen-
skega zakona v tiskovnih zadevah, ki je zahteval, da so v tožbi »natanko zazna-
movani posamezni stavki, zaradi katerih se toži kak članek«, česar pa tožilec ni 
storil in je posamezne stavke prebiral šele pred sodiščem. Grasselli je zato, ker 
ni bil »postavno tožen«, napovedal pritožbo (Levstik 1961: 253).

Slika 8. Levstikov prevod Triglavove tiskovne pravde, objavljen v 40. številki Slovenskega na-

roda (izsek), 7. julija 1868. NUK.

Na koncu je bil Grasselli kljub vsemu spoznan za krivega »pregrehe zoper javni 
red in mir« po § 302 kazenskega zakona z ozirom na § 5 kazenskega zakona 
in § 28 tiskovnega zakona ter obsojen na pet tednov zapora, poostrenega z 



326

Tanja Žigon

enim postom vsak teden, in na 60 gld izgube na kavciji. 25. številka Triglava se 
ni smela dalje razširjati, obtoženec pa je plačal sodne stroške. V izreku so med 
drugim zapisali, da je objektivno dokazano, da »res prebivajo na Kranjskem 
Nemci zraven Slovencev in da je ta članek pripraven dražiti ta dva naroda med 
seboj«, ter da je subjektivno »dokazano, da je obtoženec spoznal članek in ga 
bral. Obtežilna je razčiljenost v času, ko je izšel članek, olajševalno pa je to, da je 
članek polemika in da list 'Triglav' ni jako razširjen« (Levstik 1961: 258).

V novo leto 1869 je Triglav stopil v prenovljeni podobi, a tedaj sedemin-
dvajsetletni Grasselli ga je, naveličan in utrujen zaradi sodišča in Žabjaka, urejal 
le še do srede februarja 1869. S 16. številko je odgovorno uredništvo prevzel 
dotedanji sodelavec lista Jakob Alešovec, ki je s sodnijo že imel nekaj izkušenj 
zaradi satiričnega lista Brencelj (Globočnik 2004), konec septembra 1869 pa se 
je na zatožni klopi znašel tudi kot urednik Triglava. V 42. številki, 5. maja 1869, 
je objavil kratek prispevek »Wieder eine Turnerfahrt« [Turnarji spet na izletu], 
a so porotniki odločili, da ni žalil časti vojske, kot mu je to očital državni tožilec 
(gl. poglavje Damirja Globočnika v tej knjigi).

Pod bremenom tiskovnih pravd: težki začetki Slovenskega 
naroda

Liberalni Slovenski narod je prvič izšel 2. aprila 1868 v Mariboru in so ga tiskali 
trikrat tedensko. Po prezgodnji smrti prvega urednika Antona Tomšiča maja 
1871 se je uredništvo preselilo v Ljubljano, kjer je pod uredniško taktirko 
Josipa Jurčiča časnik prvič izšel 6. oktobra 1872 in z začetkom leta 1873 postal 
dnevnik (o urednikih gl. Globočnik 2018). Začetki so bili težki, sodelavcev 
premalo, plača neznatna, Tomšič pa je z Jurčičem, svojo desno roko, sprva sta-
noval kar v pisarni uredništva (Hribar 1928: 52). Že v prvem letu izhajanja si 
je Slovenski narod nakopal dve odmevni tiskovni pravdi, ki se sicer nista odvili 
na Kranjskem, temveč pred celjsko sodnijo, sta pa neposredno vezani na doga-
janje na Kranjskem.



327

Tiskovne pravde na Kranjskem v šestdesetih letih 19. stoletja

Slika 9. Uvodna odstavka članka »Tujčeva peta«, objavljenega septembra 1868 v Slovenskem 

narodu. NUK.

Tomšič je v 73. številki časnika, 22. septembra 1868, natisnil Levstikov članek z 
naslovom »Tujčeva peta«, ki je bil odgovor na članek z istim nemškim naslovom 
»Die 'Ferse des Fremden'«. Tega je 11. septembra 1868 v 23. številki objavil ljub
ljanski nemški dnevnik, glasilo ustavoverne stranke na Kranjskem Laibacher 
Tagblatt, razprava pa se je vrtela okoli novega volilnega zakona in zmanjšanja šte-
vila veleposestniških mandatov. Slovenci so zahtevali, da bi ljudstvo morali zasto-
pati predstavniki večine in ne kranjski fevdalci in Nemci, ki so prišli s tujega in bi 
radi gospodovali nad ljudmi. To izhodišče za polemiko v ljubljanskem Tagblattu 
je bila spodbuda za Levstikov buren odziv v Slovenskem narodu,10 podoben 
tistemu iz Triglava nekaj mesecev prej. Članek je Tomšiča kot odgovornega ure-
dnika in tiskarja Eduarda Janžiča (Janschitza) januarja 1869 spravil pred celjsko 
okrožno sodišče, obtožnica pa jima je očitala, da sta z objavo kalila javni red in 
mir ter zanemarila dolžno skrbnost, poleg tega pa je državni pravdnik v članku 
prepoznal tudi elemente ščuvanja k sovražnosti do nemškega naroda in nemške 
duhovščine in za Tomšiča predlagal dvomesečno težko ječo in izgubo kavcije 
v višini 100 goldinarjev. Tako kot Grasselli se je tudi Tomšič, sicer nesojeni 
pravnik, saj študija ni končal, zagovarjal sam, avtorja pa prav tako ni želel izdati. 
Kot olajševalne okoliščine je Tomšič navedel dejstvo, da članka pred objavo ni 
bral, saj je imel veliko drugega dela, v tiskarni pa so ga natisnili, ko ga je tja pri-
nesel tiskarski pomočnik. Nadalje je poudaril, da je članek časnikarska polemika, 
torej zgolj odgovor na neki drugi članek, da je pisan z občeslovanskega stališča 
in ni omejen samo na aktualni čas, temveč ima zgodovinsko ozadje (Anon 1869).  

10	 Levstikov članek so v celoti prevedli v nemščino in so ga ponatiskovali tudi nekateri 
nemški listi (Slodnjak 1961: 469).



328

Tanja Žigon

Prvostopenjsko sodišče je Tomšiča oprostilo, višje sodišče v Gradcu pa je v dva-
najstih točkah naštelo razloge za izrek kazni in mu na koncu zaradi zanemarjanja 
uredniške dolžnosti in nepazljivosti prisodilo kazen 50 gld ali 10 dni zapora, 
izgubo 60 gld kavcije, prav tako je moral poravnati sodne stroške. Tomšič se je 
pritožil, a je najvišje sodišče na Dunaju sodbo potrdilo (Slodnjak 1961: 480).

Slika 10. Prepis dopisa graškega višjega sodišča z razlogi za izrek sodbe (prva stran). NUK, ro-

kopisni oddelek, Ms 1409, zapuščina Frana Levca: Sodna dokumentacija Slovenskega naroda.

A Tomšiča izgubljena pravda ni »izučila«. V isti, 65. številki Slovenskega naroda, 
kjer je moral objaviti vse sodne spise in izrečeno sodbo iz ravno končanega 
procesa, je dal natisniti prispevek z naslovom »Janče in Vevče«, v katerem je 
Levstik z neizprosno ostrino komentiral spopad med slovenskimi kmečkimi 
fanti in turnarji na Jančah ter orožniki in vojaki v Vevčah 23. maja 1869. Še 
pred tem pa je objavil dva uvodnika, prav tako izpod Levstikovega peresa, in 
sicer »Slovenci 'Galgenvögel'« v številki 72 ter »Kdo na Kranjskem vlada« v 
številki 84. Avgusta 1869 je celjsko državno pravdništvo vložilo obtožnico 
zoper Tomšiča zaradi omenjenih uvodnikov, porotno sodišče pa ga je opro-
stilo obtožbe kaljenja javnega miru v vseh treh omenjenih člankih. Med drugim 
je Tomšič v svojem zagovoru decembra 1869 povedal:



329

Tiskovne pravde na Kranjskem v šestdesetih letih 19. stoletja

Časnikar ima dolžnost vsaki dogodek na vse strani pojasniti in pokazati ga od njegove 
dobre in slabe strani. Časnikar mora imeti oči odprte na vse strani, da more svojim bral-
cem dobro priporočati in pred slabim svariti. […] Ako hočem pošten ostati – in to 
hočem – moram kakor rečeno vsak dogodek popisati od vseh strani, od dobre in slabe. 
(Anon 1870)

Jurčič je za Tomšiča menil, da so ga na sodniji reševale njegove izjemne reto-
rične sposobnosti, ob Tomšičevi smrti pa je v nekrologu zapisal, da je imel 
Tomšič dar, »da je hitro stvar razsodil, in v trenutku imel pravi izraz za svojo 
misel«, bil je »ustvarjen za parlament gotovo še bolj nego za pero« (Jurčič 
1871). Za Tomšičem je uredništvo najprej za tri mesece prevzel notarski pri-
pravnik Ivan Železnikar, nato Josip Jurčič, list pa se je preselil v Ljubljano. V 
sedemdesetih in osemdesetih letih se je povečalo število konfiskacij časopisa,11 
ko so mu zaradi politično neprimernih besedil oblasti občasno prepovedale 
izhajati (Amon in Erjavec 2011: 120–125). O tem, da je bil Slovenski narod 
pod drobnogledom oblasti, pričajo tudi številke, v katerih namesto besedila 
članka seva belina, včasih tudi z napisom »konfiscirano«, kar priča o tem, da 
cenzurnih praks oblasti niso poskušale niti prikriti. Kljub težavam je Slovenski 
narod 1. januarja leta 1873 začel izhajati kot dnevnik.

Slika 11. Vest o zaplembi 30. številke Slovenskega naroda, ki so jo objavili v 36. številki dne 

13. februarja 1873. NUK.

11	 Tiskovne zadeve na območju Deželnega sodišča v Ljubljani od leta 1873 do leta 
1889 je na podlagi ohranjenega arhivskega gradiva nazorno predstavil Dragan 
Matić (2021).



330

Tanja Žigon

Sklep

Tiskovne pravde zoper slovensko periodiko so se v šestdesetih letih 19. stoletja 
največkrat končale z obsodbami zaradi kaljenja javnega miru ali razžaljenja časti. 
Državni pravdniki so si sicer mnogokrat na vso moč prizadevali, da bi v spornih 
objavah našli tudi pregreške zaradi ščuvanja k sovražnosti do drugih narodnosti 
ali verskih družb, ali pa so želeli dokazati žaljivo vedenje do javnih institucij, a 
večinoma neuspešno. Na seznamu pregreškov so bili največkrat še hujskanje in 
agitacija ali pa širjenje lažnih govoric, ki bi utegnile vznemirjati javnost.

Obravnavani primeri tiskovnih pravd imajo skupni imenovalec: vsi glavni 
akterji sodnih procesov so bili slovenski literati, ki so prevzeli vlogo nekakšnih 
kulturno-političnih aktivistov. Med njimi izstopa Fran Levstik, ki je tiskovne 
pravde nakopal vsem trem obravnavanim časopisom, sledita pa mu Jakob Ale-
šovec in Josip Jurčič. Še dva moža, Peter Grasselli in Anton Tomšič, sta nedvomno 
sodila v slovensko izobražensko elito svojega časa. Vsi so se zavedali pomena in 
vloge slovenskega šolstva, jezika in napredka slovenske kulture. In prav tega, tako 
se zdi, so se oblasti bale. Vedno znova lahko namreč ugotovimo, da je bil motiv 
za številne tiskovne pravde in za pregon slovenskih časnikarjev prav strah pred 
močjo narodnih gibanj, strah pred idejami, kakršne so prodirale iz Naprejevega 
članka o mednarodnih mejah: »Avstrija [bode] močna le tačas, kadar se njeni 
posamezni narodje na ustavnem potu okrepčajo, razvijó in omikajo; to pa bode 
Slovencem spešnó in mogoče le tedaj, kadar se zopet združijo njihovi drobni 
kosci; kadar naše ljudstvo dobi učilnice v svojem jeziku« (Levstik 1959: 43).

V vseh odmevnejših časnikarskih pravdah so se tako lomila predvsem razgreta 
»nacionalistična« kopja. Takšna in drugačna artikulacija nacionalnih teženj in 
(kulturnega) nacionalizma je bila trn v peti imperialni oblasti, ki je budno bdela 
nad časnikarji in poskušala v kali zatreti kakršne koli slovanske in slovenske 
težnje. V tem smislu se zdi, kot ugotavlja že Dović (gl. poglavje v tej knjigi), da je 
imperij na neki način le utesnjeval svoje narode, čeprav novejše raziskave kažejo 
(npr. Judson 2018), da tega ne gre posploševati. Ne glede na težnje po emancipa-
ciji, tako jezikovni kot narodni namreč, in kljub odporu do nemške kulturne pre-
vlade so se slovenski intelektualci v drugi polovici 19. stoletja pa tudi še pozneje 
mnogokrat zgledovali po germanskem svetu. Spor med Nemci in Slovenci 
na Kranjskem, ki se kaže v časopisnih obračunavanjih, je bil izrazito politično 
obarvan in ga moramo razumeti v kontekstu časa, v katerem se je porodil.



331

Tiskovne pravde na Kranjskem v šestdesetih letih 19. stoletja

Viri

NUK – Narodna in univerzitetna knjižnica, rokopisni oddelek:
Zapuščina Etbina Henrika Coste, Ms 1201/IX, mapa 81: dokumentacija 

časopisa Triglav
Zapuščina Frana Levca, Ms 1409/IV: sodna dokumentacija Slovenskega 

naroda

Historični pretvornik valut. 2022. https://www.eurologisch.at/docroot/waehrun-
gsrechner/#/ (Dostop: 15. 10. 2022)

RGBl – Allgemeines Reichs-Gesetz- und Regierungs-Blatt für das Kaiserthum Oes-
terreich. 1852. https://alex.onb.ac.at/cgi-content/alex?aid=rgb&datum=1852&p
os=87&size=45 (dostop 12. 11. 2022)

RGBl – Reichs-Gesetz-Blatt für das Kaiserthum Oesterreich 1859, 1863, 1868. 
https://alex.onb.ac.at/static_tables/tab_rgb.htm (dostop 12. 11. 2022)

Literatura

Amon, Smilja, in Karmen Erjavec, 2011: Slovensko časopisno izročilo 1: od 
začetka do 1918. Ljubljana: Fakulteta za družbene vede, Založba FDV.

Anon, 1862: Iz Ljubljane. Kmetijske in rokodelske novice, 9. 4. 1862, str. 119–120.
Anon, 1863a: Iz Ljubljane, 28. junija. Naprej 1, št. 52, str. 207–208.
Anon, 1863b: Najvišji sodni dvor. Naprej 1, št. 74, str. 298.
Anon, 1864: Iz Ljubljane. Kmetijske in rokodelske novice, 8. 6. 1864, str. 189–190.
Anon, 1867: Hudi časi. Slovenec, 13. 4. 1867, str. 178.
Anon, 1868a: Laibach, 26. Mai [Orig.-Corr.]. Ein Promemoria der Deutschen 

gegen die Slovenen. Die Presse 21, št. 147, s. p.
Anon, 1868b: Politische Revue. Inland. Wien. Triglav, 11. 4. 1868, s. p.
Anon, 1869: Tiskovna pravda »Slov. Naroda«. Slovenski narod, 25. 1. 1869, s. p.
Anon, 1870: Tiskovna pravda »Sl. Nar.« pred porotno sodnijo celjsko 13. decem. 

1869. Slovenski narod, 11. 1. 1870, s. p.
Bunc, Stanko, 1933: Bibliografija. V: Janez Logar in Anton Ocvirk (ur.): Levsti-

kov zbornik. Ljubljana: »Slavistični klub« na univerzi v Ljubljani«. Str. 365–411.
Cvirn, Janez, 2010: »Naj se vrne cenzura, ljubša bi nam bila!«: avstrijsko tiskovno 

pravo in slovensko časopisje (1848–1914). V: Mateja Režek: Cenzurirano: zgo-
dovina cenzure na Slovenskem od 19. stoletja do danes. Ljubljana: Nova revija. Str. 
13–44.

https://alex.onb.ac.at/cgi-content/alex?aid=rgb&datum=1852&pos=87&size=45
https://alex.onb.ac.at/cgi-content/alex?aid=rgb&datum=1852&pos=87&size=45
https://alex.onb.ac.at/static_tables/tab_rgb.htm


332

Tanja Žigon

Dović, Marijan, 2020: Slovenski literati in cesarska cenzura: izbrani primeri iz 
dolgega 19. stoletja. V: Luka Vidmar (ur.): Cenzura na Slovenskem od protirefor-
macije do predmarčne dobe. Ljubljana: Založba ZRC. Str. 243–286.

Dović, Marijan, 2021: Slovenian Literature and Imperial Censorship after 1848. 
Slavica TerGestina 26: 268–295.

Globočnik, Damir, 2004: Ričet z Žabjeka. Zgodovina za vse 11, št. 1, str. 19–32.
Globočnik, Damir, 2018: Prvi uredniki Slovenskega naroda. Teorija in praksa 55, 

št. 4, str. 817–833.
Hribar, Ivan, 1928: Moji spomini. Ljubljana: Merkur.
Jesenko, Janez, 1884: Naši časniki in časopisi. Ljubljana: Ivan Železnikar.
Judson, Pieter M., 2018: Habsburški imperij: nova zgodovina. Prev. Ana Monika 

Habjan. Ljubljana: Sophia.
Jurčič, Josip, 1871: Listek. Anton Tomšič. Slovenski narod, 3. 6. 1871, s. p.
Jurčič, Josip, 1875: Sobotni Slovenski narod. Slovenski narod, 14. 9. 1875, s. p.
Jurčič, Josip, 1984: Zbrano delo. 11. zv. Ur. Janez Logar. Ljubljana: Državna 

založba Slovenije.
Kavčič, Jakob (prev., ur.), 1889: Kazenski zakon o hudodelstvih, pregreških in pre-

stopkih z dne 27. maja 1852 št. 117 drž. zakonika z dodanim tiskovnim zakonom z dne 
17. decembra 1862 št. 6 d. z. ex 1863 in drugimi novejšimi zakoni kazenskopravnega 
obsega. Ljubljana: Društvo Pravnik.

Levstik, Fran, 1863: Kaj se nekaterim zdi ravnopravnost. Naprej 1, št. 42, str. 167.
Levstik, Fran, 1868: Unsere Deutsch-Liberalen. Triglav, 6. 6. 1868, s. p.
Levstik, Fran, 1881: Zgodovina slovenskega slovstva. V: Ljubljanski zvon 1, št. 

10, str. 631–637.
Levstik, Fran, 1959: Zbrano delo. 8. zv. Ur. Anton Slodnjak. Ljubljana: Državna 

založba Slovenije.
Levstik, Fran, 1961: Zbrano delo. 9. zv. Ur. Anton Slodnjak. Ljubljana: Državna 

založba Slovenije.
Logar, Janez, 1933: Levstik v boju s prvaki. V: Janez Logar in Anton Ocvirk (ur.): 

Levstikov zbornik. Ljubljana: »Slavistični klub« na Univerzi v Ljubljani.
Malle, Avguštin, 1979: Die slowenische Presse in Kärnten 1848–1900. Celovec: 

Slovenski znanstveni inštitut (disertacija).
Matič, Dragan, 2021: O tiskovnih zadevah na območju Deželnega sodišča v 

Ljubljani (kot tiskovnega sodišča) od leta 1873 do leta 1889. Arhivi 44, št. 2, str. 
281–294.

Melischek, Gabriele, in Josef Seethaler, 2005: Von der Lokalzeitung zur 
Massenpresse. Zur Entwicklung der Tagespresse im österreichischen Teil der 
Habsburgermonarchie nach 1848. Jahrbuch für Kommunikationsgeschichte, št. 7, 
str. 52–92.



333

Tiskovne pravde na Kranjskem v šestdesetih letih 19. stoletja

Olechowski, Thomas, 2006: Das Preßrecht in der Habsburgermonarchie. V: 
Die Habsburgermonarchie 1848–1918. Zv. VIII/2. Ur. Helmut Rumpler in Peter 
Urbanitsch. Dunaj: Verlag der österreichischen Akademie der Wissenschaften. 
Str. 1493–1533.

Prijatelj, Ivan, 1925 Levstikov politični list »Naprej«. V: Razprave II. Ljubljana: 
Znanstveno društvo za humanistične vede. Str. 121–220.

Prijatelj, Ivan, 1955: Slovenska kulturnopolitična in slovstvena zgodovina, 1. zv. 
Ljubljana: Državna založba Slovenije.

Prijatelj, Ivan, 1956: Slovenska kulturnopolitična in slovstvena zgodovina, 2. zv. 
Ljubljana: Državna založba Slovenije.

Slodnjak, Anton, 1959: Opombe. V: Fran Levstik: Zbrano delo. 8. zv. Ur. Anton 
Slodnjak. Ljubljana: Državna založba Slovenije. Str. 319–444.

Slodnjak, Anton, 1961: Opombe. V: Fran Levstik: Zbrano delo. 9. zv. Ur. Anton 
Slodnjak. Ljubljana: Državna založba Slovenije. Str. 451–548.

Uredništvo, 1863: Čestitim gg. bralcem. Naprej 1, št. 49, str. 195.
Zajc, Marko, in Janez Polajnar, 2012: Naši in vaši: iz zgodovine slovenskega 

časopisnega diskurza v 19. in začetku 20. stoletja. Ljubljana: Mirovni inštitut.
Žigon, Avgust, 1917: Bridka zgodba iz Levstikovega življenja. Slovan, št. 15, str. 

97–102, 154–160, 234–240.
Žigon, Tanja, 2004: Nemški časnik za slovenske interese – Triglav (1865–1870). 

Ljubljana: Zveza zgodovinskih društev Slovenije.
Žigon, Tanja, 2019: Miroslav Vilhar v luči ohranjenih pisem in korespondence. 

V: Dragica Jaksetič (ur.): Miroslav Vilhar in njegov čas: ob 150. obletnici Pivškega 
tabora na Kalcu. Pivka: Občina. Str. 63–91.


